nartentinekewestaustralie.reismee.nl

Een wat slordige start

1 april 2017. Dag 1 van de campertrip.

Al vroeg zijn we kant en klaar: alles ingepakt en om half 10 klaar om te vertrekken met de camper. 35 $ mogen we met de parkeerautomaat afrekenen ( zo’n € 28). Ons eerste doel is een supermarkt, Coles, op weg naar de kust. We slaan flink in en zoeken dan een mooie strandparking aan zee bij Scarbourough om de hele handel in de camper te verdelen. Zo duurt het tot 12.00 uur voordat we aan de brunch beginnen. Het is heet in de zon. We maken een korte wandeling langs het surfstrand en door het duingebied (waar waarschuwingsborden staan voor slangen) en vervolgen dan onze route in noordelijke richting, zo dicht mogelijk langs zee, de indian Ocean Highway. Onze eerste pauzestop is Yanchep. Een klein parkje aan zee heeft een aardige speelplaats. We liggen er een tijdje in de schaduw. Een uurtje later is het tijd om een plekje voor de nacht te zoeken. We kiezen voor Wilbinga Grove. Het is er best druk en luidruchtig vanwege de vlak ernaast liggen weg en we rijden op advies van iemand het zanderige pad in naar een rustiger plekje, volgens hem 800 meter verderop. Nadat we wat 4wheeldrives zijn gepasseerd zien we dat dit te wild is…. We kunnen niet omkeren en rijden in zijn achteruit terug…Na 100 meter komen we vast te zitten. De wielen draaien zich vast. Drie jonge mannen, die door ons niet verder kunnen, nemen ons op sleeptouw en zo komen we weer terug op de parking… De opluchting slaat gauw om als we zien dat er een soort plastik afdekking aan een kant is los gekomen en op de grond hangt. Afgescheurd! Na veel suggesties over en weer haalt een van de drie de andere kant ook maar los. Zo kunnen we in ieder geval weer rijden. We praten nog wat na met onze drie redders waarbij vermeld wordt dat één van hen wildwatertrainer van de zeilster Marit Bouwmeester is geweest. (o.a. Olympisch zilver in Londen). Om 18.15 uur gaat de zon onder en is het meteen helemaal donker. Ik kook een potje en we filosoferen nog wat na over de 1e dag camperen in West-Australië en wat we doen met die los gekomen afdekplaat. Die moet gemaakt natuurlijk, maar we kunnen pas maandag actie ondernemen. Eerst maar eens er een nachtje over slapen.

2 april 2017 Bezoek aan de Pinnacles en hoe heet het is.

Op de parking is het al vroeg druk. Behalve heel veel vogelgekwetter laten 4wheeldrives lucht uit hun banden lopen om het zandpad naar het strand te kunnen nemen. We staan nog even in de schaduw en na een summier ontbijtje rijden we door. De kapotte afdekplaat nemen we maar mee. Verder over de Indian Ocean Highway waar ons veel autos met boten erachter passeren. Links en rechts grote vlaktes met wilde begroeiing. We zien de eerste borden die waarschuwen voor overstekende kangoeroes, emoes en mierenegels. Bij Nilgen National park slaan we af voor een korte wandeling naar een uitzichtpunt en een botanische route. We worden besprongen door vliegen die het liefst op je gezicht gaan zitten. We passeren dan ook veel met hun handen wapperende mensen en we wapperen vrolijk terug. Maar het is eigenlijk te heet in de zon… dus we zijn vlot klaar met de pauze buiten. Airco binnen aan en we kunnen weer door. Het gaat vandaag al beter met het bedienen van de richtingaanwijzer. Gisteren gingen om de haverklap de ruitenwissers aan, nu begint de omschakeling te wennen. De volgende stop is “ The Pinnacles” in Nambung Nationaal park. We hebben een sticker op onze voorruit en het blijkt dat we hiermee zonder entree te betalen naar binnen mogen. The pinnacles zijn uit kalksteen gevormde kolommen tot wel 3 meter hoog, die lang geleden onder het zand verborgen zaten en langzamerhand door verstuiving van het zand tevoorschijn zijn gekomen. Het is een zeer uitgestrekt woestijngebied en een rit van 3 kilometer leidt ons er langs. Zeer indrukwekkend. Hier en daar stappen we even uit. We laten het wandelingetje vanwege de hitte achterwege, maar kijken nog wel even rond in het bezoekerscentrum, waar we een campinggids aanschaffen. Dan op weg naar een parking in de buurt van Cervantes. Het is een klein, rustig plekje maar eigenlijk mogen we hier niet overnachten want op een bord staat te lezen dat je camper moet zijn uitgerust met vuilwatertank en toillet. Beide hebben we die niet aan boord. Het terrein ligt dan ook bezaaid met toiletpapier.Tot aan de schemering zitten we heerlijk buiten in de schaduw en hebben nog wat buurt met een Australisch echtpaar uit Brisbane. Gezellige kletsers die Aussies!

3 april 2017

Ook nu al vroeg op vanwege de temperatuur die snel oploopt. Eerste doel is Cervantes waar we telefoonbereik hopen te hebben. Even de benzine- en watertank bijvullen. Ik probeer te bellen naar het verhuurbedrijf van de camper, maar krijg de melding dat dit (gratis) nummer niet lukt. De dame van het tankstation wijst ons de plaatselijke garage aan en zegt dat de monteur maar even moet bellen. Lijkt ons een goed plan. Enfin, drie kwartier later zit de kap weer vast en regelt de monteur de rekening met Travel Car Centre. Dan wat boodschappen inslaan bij de general store en we zijn weer op weg. Na een uurtje over de highway pauzeren we even voor wat drinken en nog een uurtje later zijn we in Port Denison met een mooi haventje en dito strand. We wandelen er even rond en zien een hoge paal waarop een visarend zijn nest maakt. We gaan dan op zoek naar een camping in Dongara, dat er vlakbij ligt, aan de overkant van de rivier, want we willen laptop e.d opladen en ons reismeeblog updaten. Onze nieuwe campinggids vermeldt hier geen campings, er zijn er hier 3. Nr 1 vraagt 50 dollar en dan is er wel internet, maar alleen om je mail te lezen…. We gaan door. Even langs bij het touristenkantoor voor wat tips. Er is een vrije parking en wifizone, dat zou voor vandaag een oplossing zijn. We hebben net een late lunch voor ons op een mooi schaduwplekje, als een patrolranger ons komt meedelen dat we een toilet bij ons moeten hebben, anders mogen we hier niet overnachten. Terwijl er een toiletgebouwtje vlak bij is…. Dan maar naar een van de 2 andere campings. Het wordt Leander Reef. Hier hebben we een plaats met eigen toilet, douche, wasmachine, stroom en goede wifi, voor 15 dollar minder. Dan meteen maar de was in de machine, de laptop aan de stroom en na een korte wandeling naar het strand, aan de slag met fotowerk en verhalen. Ik kom er nu achter dat mijn mobiel niet werkt als Telstra als provider is ingesteld. Yes optus dan maar. Ook kan ik de app Wikicamps nu downloaden, daar staan alle kampeerplaatsen in en is offline te gebruiken. Voor €5,_ alles op de tablet. We liggen er laat in door alle bezigheden, morgen kalm aan dus.

Leny

Wow volop avontuur meteen in het begin van de trip. Onze Kl.dochter trok op haar 18e 1 jaar door Australia. Kwam ook vast te zitten met de auto op een doodlopende weg waar eens in de 5 maanden een auto langs kwam, maar zij had geluk, want die auto kwam nu en hielp haar lostrekken . Succes lui!

Mieke

Ja, dit is het wel ! Allerlei onverwachte ervaringen en ontmoetingen, leuk en minder leuk, maar altijd mooi.Fijne tocht verder.

Jeannette

Goh wat een spannende start, het lijkt Indiana Jones wel ha ha.
Maar zolang het goed gaat is het natuurlijk geweldig en overweldigend. Ben benieuwd wat er nog meer voor spannends gaat gebeuren.