nartentinekewestaustralie.reismee.nl

De laatste dagen

Vrijdag 28 april 2017

De dag dat we Australië weer gaan verlaten. Na een wat onrustige nacht, en dat lag niet aan de vogels of vliegtuigen, pakken we de boel in. We kunnen op de camping de camper een wasbeurt geven. Ik praat nog even met Nederlandse buren, die net aan hun reis beginnen, ik kan wat overgebleven levensmiddelen bij hen kwijt en geef ze nog de tip van de app WikiCamps mee. Die app heeft ons supergoed geholpen om deze reis zo gevarieerd en geslaagd te maken. Een aanrader voor elke Australiëganger. Offline allerlei informatie over campings, campgrounds, mooie picknickplekjes, bezienswaardigheden en tips, op een kaart te zien met veel detailinfo. Op dit moment van tikken op mijn tablet zijn we aan de oever van de Swan river,(middle Swan reserve) in de buurt van Midland en midden tussen de wijnlandgoederen. Een rustig plekje, waar Nart naar vogeltjes kan speuren op deze stralende mooie dag. Als we hier zijn uitgekeken rijden we nog wat verder de Swan river stroomafwaarts langs, Woodbridgepark. Daar wandelen we een eind de rivier af tot aan de bewoonde wereld en zien veel vogels langs het water: Ibissen, Reigers , Slangenhalsvogels, Aalscholvers, Raven, Woodducks, Pelikanen, Honeyeaters en een Whistling Kite. Later nog en roofvogel in de lucht. En dan is de tijd op! We kleden ons om en rijden naar het camperbedrijf in Bassendean. Met Marion evalueren we de trip en wisselen ervaringen uit; we hebben ruim 5000 km gereden. Ze belt een taxi voor ons en tegen vieren zijn we op de luchthaven. Nog 8 uur wachten, maar we besteden de tijd goed…. Verslag bijwerken, foto’s bewerken en uploaden, wat lezen. Vreemd genoeg krijg ik met de tablet geen verbinding met de free wifi. Dan maar op Narts laptop. Foto’s overzetten gaat goed maar het verhaal dat ik op mijn tablet heb voorbereid krijg ik niet gekopieerd via de usbstick. Nou tijd genoeg.. dan tik ik toch gewoon het hele verhaal rechtstreeks op Reismee. Om 21.00 kunnen we de bagage droppen en de instapkaarten worden voor ons uitgeprint. Een half later zitten we bij gate 51.

Zaterdag 29 april 2017 On our way home nog even Hongkong.

Een rustige vlucht naar Hongkong, alleen weinig geslapen. De motoren maken toch dusdanig veel lawaai om rust te vinden. Aangekomen vullen we een visitors permit in en gaan niet naar transfers maar gewoon de luchthaven uit. We krijgen wat info over bussen en metro, wisselen onze Australisch dollars voor die van Hongkong en gaan op pad. We waren hier al eerder en hebben toen voornamelijk het centrum en de Peak bezocht. Nu willen we de Buddha op Lantau Island gaan bekijken Eerst met de bus naar Tung Chung. Normaal gesproken kun je daar vandaan met een lange gondelbaan de berg op waar de Buddha zit. De baan wordt gerenoveerd dus pakken we nu de bus die er 55 minuten over doet. Het is nogal bergachtig op Lantau. Het is reuze druk in de bus, we moeten 2 bussen wachten voordat we mee kunnen. Later blijkt dat er deze week een bepaalde viering is, dus elke dag feest. We bekijken het enorme complex. De Tian Tan Buddha is een bronzen beeld en de grootste zittende Buddha in de open lucht. Het is van recente datum, voltooid in 1993 en is 34 meter hoog. Via een imposante trap van 268 treden klim je naar boven. We maken een wandeling rond het terrein en bekijken het klooster waar we uitgenodigd worden bij het ritueel van het begieten van een beeldje. Er is een grote wierrookbrandplaats, een vijver met super koi-karpers en verschillende souvenirshops. Er lopen kleine bruine koeien los rond die af en toe op eten afkomen. Veel mensen willen de dieren aaien en met ze op de foto. We eten een mie-soepje met fishballs bij een st

alletje; het is een gezellige drukte. Tegen drie uur ben ik in ieder geval op en heb geen zin meer om nog met de metro naar het drukke centrum te gaan. Het slaapgebrek breekt op. Dan terug naar de airport. We checken meteen in en gaan wat later in een rustige pizzeria eten en uitrusten. Rond half 9 schrijf ik mijn verhaal af. Morgen na twaalf en een half uur vliegen landen we om 06.45 uur op Schiphol. Dan is de reis echt over en uit. Maar wat een geweldige reis!! Om nog heel lang over na te praten en aan terug te denken. Iedereen die ons heeft gevolgd…. Bedankt voor jullie reacties. Erg leuk om regelmatig iets van de achterban te horen.

Piet

Welkom thuis na een reis die jullie zelf geslaagd noemen. Bedankt voor de mooie reisverhalen die een door handicaps aan huis gekluisterde jaloers maken. Maar de leuke door Tineke verwoorde ervaringen en indrukken maken veel goed!

Tet

Jullie heel hartelijk bedankt voor de uitvoerige, beeldende reisverhalen en prachtige foto's.
Fijn, weer heelhuids terug. Wij morgen terug uit de Eifel.

Tini en Mimi

Weer welkom in Nederland,na een geweldige vakantie,en leuke verhalen en prachtige foto's. Nu uitrusten en nog lang na genieten!!Met veel liefs van ons !!

Joke

Welkom thuis... Bedankt voor jullie schitterend verslag en de mooie foto,s! NU even lekker uitrusten en Nagenieten van deze , weer bijzondere reis..! LIeve groetjes!

Jan Gooijer

Jullie rapportages over deze mooie en gevarieerde vakantie in West Australie waren geweldig. Bij jullie thuiskomst hebben we de temperaturen in Waalre weer wat naar boven bijgesteld.Maar jullie rapportages waren hier verwarmend.

Josephine

Het was een mooi en interessant verslag van jullie reis. Ik heb ervan genoten! ????