nartentinekewestaustralie.reismee.nl

Margaret River region

Vrijdag 21 april 2017 Stranden, een wandeling en een druipsteengrot.

De was is nog niet droog….ik hang de hele camper vol met wasgoed en weg zijn we, op weg richting Dunsborough. De kustlijn loopt hier van west naar oost, een van de weinige plaatsen in West Australië waar je de zon kunt zien opkomen boven zee. Het krioelt hier van de rustige baaien en zandstranden. We nemen een kijkje bij Castle Rock, Meelup Beach en Eagle Point, net ten noorden van Dunsborough. Overal staan waarschuwingsbordjes dat er de laatste tijd haaien zijn gesignaleerd! Wij gaan dus hier het water niet in. Er zitten opvallend veel vissers aan de waterkant. Het is wat bewolkt vandaag, prima weer voor een wandeling. Bij Eagle Bay zien we een groep van 8 á 10 dolfijnen, zo’n 50 meter uit de kant…. Schitterend gezicht. Van Dunsborough gaan we naar Yallingup aan de westkant van deze (Margaret River) Region. Hier is de zee wild en uitermate geschikt voor surfers, die we dan ook veel zien. Bij een uitzichtpunt staat een wandeling aan gegeven die we gaan doen. De torpedo-trail. Eerst een stuk door de duinen, dan een bos en daarna een wat opener terrein. We zien een richtingaanwijzer naar de Ngilgi-cave. Dat volgen we en gaan deze bezoeken. Die ziet er zeer spectaculair uit. We krijgen uitleg van een gids en kunnen daarna zelf op ons gemak de twee toegankelijk gemaakte grotten bekijken. Het is heel wat trappen klimmen en dalen, maar zeer de moeite waard. Prachtige druipsgeenformaties. Na 3 kwartier staan we weer buiten en vervolgen onze oorspronkelijke wandeling door naar de parkeerplaats. Het is al na tweeën als we eindelijk lunchen. We zoeken een camping 25 km verder op in Gracetown en installeren ons in de “ bush-camp”. Een speels aangelegd terrein met hier ook weer het een en ander aan vogels, vooral krijs- papegaaien. Een man komt menuutjes uitdelen; hij bakt pizza’s op houtvuur tussen half 6 en half 8. Dat laten we niet aan ons voorbij gaan. We eten heerlijke pizza’s die avond, wijntje erbij… afsluiting van alweer een geweldige dag!

Zaterdag 22 april 2017 via Augusta naar Pemberton.

Wat wolken aan de lucht vandaag. We gaan verder naar het zuiden en bezoeken Hamelin Bay. Daar zouden stingrays vanaf het strand te zien zijn. Als we aankomen is het al best druk op het strand. Heel veel vissers die massa’s zalmen uit de zee hengelen. Op diverse plaatsen zijn ze die aan het schoonmaken. Er wordt zelfs uitgedeeld. Er is een scheepswrak te zien en er zwemmen dolfijnen. Een eindje verder, voorbij de aanlegsteiger, staan mensen naar de golven te kijken. Daar zwemmen stingrays! Vlak bij het strand! Foto’s maken is nog niet zo eenvoudig want er slaan af en toe flink hoge golven het strand op. Op zich is dat niet zo erg, maar de terugtrekkende stroom sleurt je bijna onderuit. Een dame gaat erbij liggen en wij zijn tot ons middel toe nat… De dieren zijn veel groter dan we hadden verwacht. We blijven gefascineerd een hele tijd kijken. Dan maar weer een eindje verder naar Augusta, dat is de zuidelijkste punt hier. Ondertussen is de bewolking dikker geworden en er valt af en toe wat sproei-regen. We zoeken de baai op in Augusta en picknicken aan de waterkant. Vanaf hier gaat het nu de zuidkust langs. Er liggen vlak langs zee een aantal Natuurparken en 4wd routes. We komen door het gebied van de Karri-trees, enorm hoge afbladderende eucalyptusbomen, honderden jaren oud. In de buurt van Pemberton liggen 2 natuurparken, voor ons toegankelijk; Beedelup en Warren. In het eerste bekijken we een waterval (nu niet echt spectaculair) en maken een rondwandelingetje via een “schommel” brug. In het Warrenpark rijden we via een onverharde weg naar de Evans Bicentennial tree. Een 65 meter hoge Karri waar je naar boven kunt klauteren via ijzeren spijlen die als een spiraal om de boom heen gaan. Er is halverwege en helemaal boven een platformpje. Gezinnen met kinderen zijn onderweg naar boven. Ik vind het levensgevaarlijk! Nart probeert even een paar meter…. En laat het daar bij… We rijden naar de camping in Pemberton voor de overnachting. Voor het eerst zitten we niet buiten te eten. We vinden het te fris. De zon heeft het vanmiddag aardig af laten weten. Hopelijk morgen weer beter. Toch was het een avontuurlijke dag. Morgen is het ook de laatste dag van de paasvakantie hier en zal het wel een massale uittocht vanaf de campings zijn. Het is meteen ook onze laatste zaterdag… Volgende week om deze tijd zijn we alweer hoog in de lucht op weg naar Amsterdam.

Mieke

Wat gaat de tijd snel, maar wat genieten jullie.Mooi om te lezen.
Wij hier ook trouwens in Sinspelt met de Gemzen.
Fijne laatste week, Groetjes, Mieke.

pIET

wAT EEN BOEIEND VERSLAG VAN BOEIENDE ERVARINGEN. mAAR DAT nART NIET DURFT TE KLIMMEN, DAT VALT ME TEGEN. gOEIE REUS VERDER!

Jan Gooijer

Jullie hebben een prachtige afwisselende vakantie.Wij genieten er ook van met jullie verhalen en fotoreportages